reklama  přidejte odkaz
 site map  přidejte clánek
 zadarmopis  spolupráce
 
ZADARMOmenu hledej:  22.11. 2024, svátek má Cecílie
 
 cestování
 hry
 informace
 internet
 inzerce
 kariéra
 knihy
 komunikace
 kultura
 media
 mp3
 software
 výrobky
 zábava
 Škola

 

vlastniprodej.cz

audiovideo.cz
av.cz
call.cz
H.cz
zdarma.sk

penzion.mechenice.cz

www.mechenice.cz camp.mechenice.cz

spolujizda.cz vulgo.net

Počítačové hry

Počítačové hry

Osnova:
1. Historie a současnost počítačových her
2. Rozdělení her, hry na Invexu 2000
3. Budoucnost počítačových her

Počítačové hry se jako nové odvětví trhu s aplikačním softwarem začaly objevovat v osmdesátých letech a za necelých 25 let se tato oblast rozvinula v jednu z největších na softwarovém trhu, ve které se točí řádově miliardy dolarů ročně. Obrovské softwrové firmy, jako Electronic Arts, Activision nebo LucasArts investují obrovské částky pro vývoj nových, stále dokonalejších her, čímž způsobují, že se tato oblast vyvíjí jako jedna z nejrychleších v oblasti PC softwaru vůbec. Vývoj počítačových her šel samozřejmě souběžně s vývojem v ostatních oblastech PC softwaru a hardwaru. Jeden z prvních PC operačních systémů MS-DOS sice mnoho multimediálních schopností nenabízel, přesto ale i na něm vzniklo mnoho originálních a hratelných her (jmenujme alespoň nesmrtelnou legendu Duke Nukema, Transport Tycoon, Warcraft a stovky dalších). S nástupem nového operačního systému Windows 95 se začaly hry zdokonalovat hlavně po technické stránce. Přicházely první grafické akcelerátory. Stále více se začínala rozšiřovat síťová a internetová hra. V současné době jsou hry mnohem dále. Využívají nejnovější grafické karty a mikroprocesory, tudíž jsou čím dál blíže skutečnosti.

Počítačové hry můžeme rozdělit na tyto typy:

Adventury:
Základem her tohoto typu je příběh, který v roli hlavního hrdiny(ů) prožíváte. Sbíráte předměty, komunikujete s okolními postavami, používáte předměty, ztrácíte předměty... Mezi tento typ her patří například Broken Sword, Dark Earth, Gabriel Knight, Atlantis, s českých her potom Polda, Dračí Historie, Argo.

Dungeon:
Hlavním rysem tohoto typu her je přiblížení reality pomocí hlavního pohledu většinou čtyř a více hrdinů. Hra se odehrává v temných chodbách a kobkách, ale také ve městech, hradech, planinách, přičemž postavám se zvyšují znalosti a vlastnosti, bojují s nepřáteli, řeší logické problémy a plní nejrůznější úkoly. Sem patří třeba Stonekeep, Lands of Lore ,Dungeon Keeper.

Strategie:
Hry, rozvíjející kombinační a taktické schopnosti hráčů. Strategie se dělí na tzv.realtime (RTS) a turnbased (TB) strategie. To znamená, že buď ve hře neustále ubíhá čas nebo se hra dělí na tahy, ve kterých se střídá hráč s počítačem (nebo v případě síťové hry s protihráčem). Námětem strategií bývá často stavba měst, kolonizace planet nebo velení armádám. (StarCraft, Sim City, Command&Conquer, Battle Isle, Warcraft, Age of Empires, Star Trek: Armada, 7TH Legion, Homeworld)

Akční hry:
Hry plné střelby, explozí a detonací. Tyto hry můžeme rozdělit na tzv. first person (z vlastího pohledu) a na third person (pohled třetí osoby, nejčastěji za zády hlavního hrdiny). Jednou z nejstarších akčích first person her je Doom, proto se tento žánr někdy také nazývá "doomovky". (trilogie Quake, Doom, Aliens versus Predator, Unreal, Duke Nukem 3D, Half-Life, System Shock, MDK, Heretic, Carmageddon, Die By The Sword, Wipeout 2097, Tomb Raider, Incubation)

Sportovní hry:
Hokej, fotbal, golf, prostě všechny sporty. (NHL, FIFA, Actua Soccer, The Golf Pro, Actua Tennis)

RPG(Role Playing Game):
Těmto hrám se říká hry v hlavní roli.Vaši postavu nebo skupinu hrdinů sledujete z 3D izometrického nadhledu. Námět "erpégéček" bývá často pohádkový, nebo z oblasti fantasy či sci-fi. O své hrdiny se musíte starat, rozvíjet jejich schopnosti a trénovat je v důležitých dovednostech. V dnešní internetové době jsou velmi oblíbené takzvané online RPG. V těchto hrách neexistuje žádný příběh a na jednou herní serveru může být připojeno i několik tisíc hráčů. Příkladem online RPG je například Meridian 59, slavný Everquest nebo Asheron's Call. Dalšími RPG jsou např. Ultima, Nox, Darkstone, Fallout nebo oblíbené Diablo.

Plošinovky:
Panáček, zvíře nebo jiný tvor skáče, běhá, střílí, létá a překonává nejrůznější překážky. (Rayman, Sonic, Jazz Jackrabbit, Prince of Persia, Abe's Odysee, Hypercore, Xenon)

Bojové hry:
Hry, zaměřené na souboje a používání různých chvatů a technik (Mortal Kombat, Tekken na Playstation, One Must Fall, Last Bronx)

Simulátory:
Hry, které věrně kopírují ovládání letadel, aut, tanků, lodí a dokonce i například techniky rybaření. (Apache Longbow, Need for Speed,
Conflict:
Freespace,X-Wing vs.TIE Fighter, F1 2000, Microsoft Flight Simulator, Fly!, F1 Grand Prix, Flight Unlimited,)

Logické hry:
Řešení různých puzzlů a logických hádanek. Jednou z nejsterších logických her je Tetris, který je vlastě počítačovým zpodobněním ruské deskové hry Pentomino.
Jiné logické hry:
Humans, Lost Vikings, Of Light And Darkness:Prophecy.

Na brněnské počítačové výstavě Invex 2000, která se konala ve dnech 9.- 13.10.2000 měly svůj stánek v pavilonu L, čili v GameHall všechny významější české herní časopisy. Největší a asi nejlepší byl stánek časopisu GameStar. Probíhala zde například soutěž v deathmatchi Quake 3. Vítěz si odnesl zbrusu nový procesor od firmy AMD, gigahertzový Duron. Finálový zápas byl promítán na projekční plátno a jeden z redaktorů GameStaru dělal komentátora. Velmi rušno bylo také u stánků časopisů Score a Level. U stánku Score například probíhaly soutěže jeden na jednoho v bojových hrách. Největší prodejce počítačový her u nás, firma JRC, zabrala skoro celou třetinu GameHall. Hry se zde prodávaly s poměrně velkou slevou (byly k dostání i staré hry za 99 KČ), takže u jejich stánku bylo neustále plno. K mání bylo již konečně velmi dlouho očekávané pokračování kultovního Diabla Diablo II od firmy Blizzard Entertainement. Tato RPG, očekávaná již od roku 1997 vzbudila mezi hráči velkou vlnu zájmu a její kopie šly doslova na dračku. Firma Elecronic Arts nebo lépe řečeno její divize EA Sports prezentovala svůj nový hokej NHL 2001 ve verzích jak pro PC, tak pro Playstation I a II. I o tento produkt byl velký zájem. Především proto, že v NHL hraje mnoho slavných českých hráčů. Po celé GameHall byly rozestaveny stojany s počítači a konzolemi Sony Playstation. Na PC převládalo samozřejmě Diablo II, na Playstationu potom dominovalo NHL 2001. Dále zde byla k vyzkoušení nová historická adventura Aztec od francouzské firmy Cryo, několik nových obvyklých i méně obvyklých realtime strategií a také různé závodní hry, jako například Need for Speed 5: Porsche Unleashed nebo Superbike 2001 od Electronic Arts. Snad jediným záporem celé prezentace v GameHall bylo ohromné množství lidí, kteří ji navštívili.

A jaká je tedy budoucnost počítačových her ? Hry se samozřejmě budou zdokonalovat nejen po technické, ale hlavně po hratelnostní stránce. Nikdo nebude hrát hru, která má skvělou grafiku a zvuky a přitom neobsahuje ani špetku nápadu. Stále lepší a lidštější je i herní AI (AI- Artifical Inteligence-umělá inteligence). Budou se objevovat nové herní ovladače, které budou stále lepší, přesnější a ergonomičtičtější. Nové grafické karty a nové procesory (například nové Pentium IV od firmy Intel) budou umožňovat například leteckým simulátorům používat fotorealistické zobrazení povrchu a dokonce podle odhadů několika počítačových expertů se v příštích deseti letech můžeme dopracovat až ke skutečné virtuální realitě. Počítačové hry se tedy za poměrně krátkou dobu staly oblíbenou zábavou, kterou nelze jinak, než doporučit.

A na závěr dík M. Zabloudilovy

(c) Milan Němec, 4.5. 2001, rubrika: Nezařaditelné
Diskusní příspěvky ke článku
AUTOR
Milan Němec
 1. DVD (čtenost: 4694)
 2. Počítačové hry (čtenost: 6446)
"Z" si čte 15 čtenářů      (c) 2000-2013 it-media