Počítačové hryPočítačové hry
Osnova: 1. Historie a současnost počítačových
her
2. Rozdělení her, hry na
Invexu 2000
3. Budoucnost počítačových
her
Počítačové hry se jako nové odvětví
trhu s aplikačním softwarem začaly objevovat
v osmdesátých letech a za necelých 25 let se
tato oblast rozvinula v jednu z největších
na softwarovém trhu, ve které se točí
řádově miliardy dolarů ročně. Obrovské
softwrové firmy, jako Electronic Arts,
Activision nebo LucasArts investují obrovské
částky pro vývoj nových, stále dokonalejších
her, čímž způsobují, že se tato oblast
vyvíjí jako jedna z nejrychleších v oblasti
PC softwaru vůbec. Vývoj počítačových her
šel samozřejmě souběžně s vývojem v
ostatních oblastech PC softwaru a hardwaru.
Jeden z prvních PC operačních systémů MS-DOS
sice mnoho multimediálních schopností
nenabízel, přesto ale i na něm vzniklo mnoho
originálních a hratelných her (jmenujme
alespoň nesmrtelnou legendu Duke Nukema,
Transport Tycoon, Warcraft a stovky
dalších). S nástupem nového operačního
systému Windows 95 se začaly hry
zdokonalovat hlavně po technické stránce.
Přicházely první grafické akcelerátory.
Stále více se začínala rozšiřovat síťová a
internetová hra. V současné době jsou hry
mnohem dále. Využívají nejnovější grafické
karty a mikroprocesory, tudíž jsou čím dál
blíže skutečnosti.
Počítačové hry můžeme rozdělit na
tyto typy:
Adventury: Základem her tohoto typu je
příběh, který v roli hlavního hrdiny(ů)
prožíváte. Sbíráte předměty, komunikujete s
okolními postavami, používáte předměty,
ztrácíte předměty... Mezi tento typ her
patří například Broken Sword, Dark Earth,
Gabriel Knight, Atlantis, s českých her
potom Polda, Dračí Historie, Argo.
Dungeon: Hlavním rysem tohoto typu her je
přiblížení reality pomocí hlavního pohledu
většinou čtyř a více hrdinů. Hra se odehrává
v temných chodbách a kobkách, ale také ve
městech, hradech, planinách, přičemž
postavám se zvyšují znalosti a vlastnosti,
bojují s nepřáteli, řeší logické problémy a
plní nejrůznější úkoly. Sem patří třeba
Stonekeep, Lands of Lore ,Dungeon Keeper.
Strategie: Hry, rozvíjející kombinační a
taktické schopnosti hráčů. Strategie se dělí
na tzv.realtime (RTS) a turnbased (TB)
strategie. To znamená, že buď ve hře
neustále ubíhá čas nebo se hra dělí na tahy,
ve kterých se střídá hráč s počítačem (nebo
v případě síťové hry s protihráčem). Námětem
strategií bývá často stavba měst, kolonizace
planet nebo velení armádám. (StarCraft, Sim
City, Command&Conquer, Battle Isle,
Warcraft, Age of Empires, Star Trek: Armada,
7TH Legion, Homeworld)
Akční hry: Hry plné střelby, explozí a
detonací. Tyto hry můžeme rozdělit na tzv.
first person (z vlastího pohledu) a na third
person (pohled třetí osoby, nejčastěji za
zády hlavního hrdiny). Jednou z nejstarších
akčích first person her je Doom, proto se
tento žánr někdy také nazývá "doomovky".
(trilogie Quake, Doom, Aliens versus
Predator, Unreal, Duke Nukem 3D, Half-Life,
System Shock, MDK, Heretic, Carmageddon, Die
By The Sword, Wipeout 2097, Tomb Raider,
Incubation)
Sportovní hry: Hokej, fotbal, golf, prostě
všechny sporty. (NHL, FIFA, Actua Soccer,
The Golf Pro, Actua Tennis)
RPG(Role Playing Game): Těmto hrám se říká
hry v hlavní roli.Vaši postavu nebo skupinu
hrdinů sledujete z 3D izometrického
nadhledu. Námět "erpégéček" bývá často
pohádkový, nebo z oblasti fantasy či sci-fi.
O své hrdiny se musíte starat, rozvíjet
jejich schopnosti a trénovat je v důležitých
dovednostech. V dnešní internetové době jsou
velmi oblíbené takzvané online RPG. V těchto
hrách neexistuje žádný příběh a na jednou
herní serveru může být připojeno i několik
tisíc hráčů. Příkladem online RPG je
například Meridian 59, slavný Everquest nebo
Asheron's Call. Dalšími RPG jsou např.
Ultima, Nox, Darkstone, Fallout nebo
oblíbené Diablo.
Plošinovky: Panáček, zvíře nebo jiný tvor
skáče, běhá, střílí, létá a překonává
nejrůznější překážky. (Rayman, Sonic, Jazz
Jackrabbit, Prince of Persia, Abe's Odysee,
Hypercore, Xenon)
Bojové hry: Hry, zaměřené na souboje a
používání různých chvatů a technik (Mortal
Kombat, Tekken na Playstation, One Must
Fall, Last Bronx)
Simulátory: Hry, které věrně kopírují
ovládání letadel, aut, tanků, lodí a dokonce
i například techniky rybaření. (Apache
Longbow, Need for Speed,
Conflict: Freespace,X-Wing vs.TIE Fighter, F1
2000, Microsoft Flight Simulator, Fly!, F1
Grand Prix, Flight Unlimited,)
Logické hry: Řešení různých puzzlů a
logických hádanek. Jednou z nejsterších
logických her je Tetris, který je vlastě
počítačovým zpodobněním ruské deskové hry
Pentomino. Jiné logické hry: Humans, Lost
Vikings, Of Light And Darkness:Prophecy.
Na brněnské počítačové výstavě Invex
2000, která se konala ve dnech 9.-
13.10.2000 měly svůj stánek v pavilonu L,
čili v GameHall všechny významější české
herní časopisy. Největší a asi nejlepší byl
stánek časopisu GameStar. Probíhala zde
například soutěž v deathmatchi Quake 3.
Vítěz si odnesl zbrusu nový procesor od
firmy AMD, gigahertzový Duron. Finálový
zápas byl promítán na projekční plátno a
jeden z redaktorů GameStaru dělal
komentátora. Velmi rušno bylo také u stánků
časopisů Score a Level. U stánku Score
například probíhaly soutěže jeden na jednoho
v bojových hrách. Největší prodejce
počítačový her u nás, firma JRC, zabrala
skoro celou třetinu GameHall. Hry se zde
prodávaly s poměrně velkou slevou (byly k
dostání i staré hry za 99 KČ), takže u
jejich stánku bylo neustále plno. K mání
bylo již konečně velmi dlouho očekávané
pokračování kultovního Diabla Diablo II od
firmy Blizzard Entertainement. Tato RPG,
očekávaná již od roku 1997 vzbudila mezi
hráči velkou vlnu zájmu a její kopie šly
doslova na dračku. Firma Elecronic Arts nebo
lépe řečeno její divize EA Sports
prezentovala svůj nový hokej NHL 2001 ve
verzích jak pro PC, tak pro Playstation I a
II. I o tento produkt byl velký zájem.
Především proto, že v NHL hraje mnoho
slavných českých hráčů. Po celé GameHall
byly rozestaveny stojany s počítači a
konzolemi Sony Playstation. Na PC převládalo
samozřejmě Diablo II, na Playstationu potom
dominovalo NHL 2001. Dále zde byla k
vyzkoušení nová historická adventura Aztec
od francouzské firmy Cryo, několik nových
obvyklých i méně obvyklých realtime
strategií a také různé závodní hry, jako
například Need for Speed 5: Porsche
Unleashed nebo Superbike 2001 od Electronic
Arts. Snad jediným záporem celé prezentace v
GameHall bylo ohromné množství lidí, kteří
ji navštívili.
A jaká je tedy budoucnost
počítačových her ? Hry se samozřejmě budou
zdokonalovat nejen po technické, ale hlavně
po hratelnostní stránce. Nikdo nebude hrát
hru, která má skvělou grafiku a zvuky a
přitom neobsahuje ani špetku nápadu. Stále
lepší a lidštější je i herní AI (AI-
Artifical Inteligence-umělá inteligence).
Budou se objevovat nové herní ovladače,
které budou stále lepší, přesnější a
ergonomičtičtější. Nové grafické karty a
nové procesory (například nové Pentium IV od
firmy Intel) budou umožňovat například
leteckým simulátorům používat
fotorealistické zobrazení povrchu a dokonce
podle odhadů několika počítačových expertů
se v příštích deseti letech můžeme
dopracovat až ke skutečné virtuální realitě.
Počítačové hry se tedy za poměrně krátkou
dobu staly oblíbenou zábavou, kterou nelze
jinak, než doporučit.
A na závěr dík M. Zabloudilovy
(c) Milan Němec, 4.5. 2001, rubrika: Nezařaditelné Diskusní příspěvky ke článku
|