Bermudský trojúhelníkBritští vědci nedávno přišli s vlastní verzí
vysvětlující záhadné mizení lodí a letadel v
Bermudském trojúhelníku. Průzkumy mořských
hlubin nedaleko pobřeží Aberdeenu odhalily
vrak rybářské lodi, která byla pravděpodobně
potopena při náhlém výronu metanu
unikajícího z otvoru asi 150 metrů pod
hladinou. Právě tento jev má podle expertů
na svědomí temný věhlas oblasti mezi
Bermudami, Portorikem a Floridou. Výsledky
bádání tento týden zveřejnil odborný časopis
New Scientist.
Když metan nebo zemní plyn vystupuje k
mořské hladině v dostatečně velkém množství,
snižuje hustotu okolní vody do takové míry,
že většina objektů včetně lodí není schopna
dále plout. Plavidlo, kterému se nepodaří
tuto metanovou "past" překonat, se potopí
během několika sekund.
"Postižená loď by se potopila, jako kdyby
byla ve výtahové šachtě," tvrdí geolog z
univerzity v Sunderlandu Alan Judd, který
vedl výzkumný tým. Podle Judda by stejně
skončili i námořníci, kteří by v záchranné
vestě skočili přes palubu. "Potopili by se
jako kámen."
Bermudský trojúhelník byl i v minulosti mezi
rybáři pověstný svými zrádnými
vodami. "Setkal jsem s několika lidmi z
lodí, které narazily na plyn a ztratily
tlak. Nebylo to dost na potopení, avšak loď
klesla o metr nebo dva, což musela být
zajímavá zkušenost," říká Judd.
Judda zajímalo, zda by špatnou pověst této
oblasti mohly mít na svědomí metanové
šachty, které údajně ve světě zničily na 40
ropných plošin. V roce 1987 vědec přesvědčil
francouzskou ropnou společnost Total, aby
zde podnikla podrobnější průzkum. Sonda na
mořském dně v okolí šachty narazila na něco
pevného, co se později ukázalo být vrakem.
Potopené plavidlo byla rybářská loď
postavená v letech 1890 až 1930. Její trup
nebyl poškozen, což svědčí o tom, že loď
klesla na dno moře v horizontální poloze,
pravděpodobně v důsledku výronu metanu.
Kdyby došlo k potopení lodi vlivem jejího
poškození, naklonila by se na bok.
Únik metanu by mohl být příčinou zmizení
nejen asi 20 lodí, které se od druhé světové
války ztratily v Bermudském trojúhelníku,
ale také mnoha letadel, které potkal stejný
osud. Plyn totiž po dosažení mořské hladiny
nadále stoupá a ohrožuje tak letadla ve
vzduchu nad ní. Pokud je koncentrace metanu
vysoká, může nedostatek kyslíku v atmosféře
způsobit poruchu motorů. Nižší koncentrace
jsou však ještě více nebezpečné: metan je na
vzduchu vysoce hořlavý a mohl by vybuchnout
vlivem žáru z letadlových motorů. (c) Standa Šafránek, 23.6. 2001, rubrika: Nezařaditelné Diskusní příspěvky ke článku
|