Reklama na InternetuVšichni, co mají přístup k webu, dříve či později (o několik minut :-) narazí na prohlížených stránkách na animované obrázky, kterým se dnes neřekne jinak než bannery. V češtině se často používá i výraz "reklamní proužek".
Reklamní plocha na Internetu nesmí být rozvleklá, musí upoutat a zároveň nesmí popudit.
Největší úspěch mají bannery, které mají scénář, provokují návštěvníka webu k akci nebo zvídavosti. Na takový banner klikne každý druhý.
Příhoda číslo 1: Kdesi na českém webu (myslím že se jednalo o Seznam.cz) jsem přibližně před půl rokem viděl reklamu na auto, kde byla vyobrazena bílá ubíhající přerušovaná čára a freneticky se na černém podkladu znázorňujícím asfalt klepalo slovo "auto". Kdykoliv jsem na ten banner narazil, nevěděl jsem, jestli se mi pokazil prohlížeč nebo se děje něco jiného s obrazovkou. Jeden účel reklamní plochy banner splnil: I negativní reklama je reklama. Chyba byla, že jsem si ani po několikerém shlédnutí nezapamatoval, co na proužku bylo napsáno.
Příhoda číslo 2: Jedním ze zavedených pravidel pro tvorbu reklamních proužků je, že celková velikost banneru nesmí přesahovat 20 kilobajtů. Čím méně, tím lépe. A když k banneru připojíte trošku muziky, která navíc nejde vypnout (v animaci ve Flashi hudbu vypnete, pokud vám to její autor umožní), pak je situace horší. A představte si, že se ozvučený banner objeví na jednom z nejnavštěvovanějších serverů AltaVista.com --- i když šlo v tomto případě o dobročinnou akci, jakýsi celosvětový průzkum veřejného mínění --- máte stejně na průšvih zaděláno, stačí jen strčit do trouby a dopéct... (Podrobnosti o této reklamě najdete v článku Patrika Veselíka ze dne 6. října 2000 na serveru Živě.)
Bannery se rozdělují na statické a animované. Výroba animovaného banneru stojí sice o pár desítek korun víc, ale jeho účinnost je několikanásobně vyšší než u statického banneru. Máte-li v hlavě či na papíře skicu scénáře, pak vám profesionální designérská firma vyrobí skvostný banner během jednoho odpoledne.
Anebo se do vymýšlení scénářů můžete vrhnout sami. V každém případě však při jeho vymýšlení nezapomínejte na dvě důležité veličiny, velikost výsledného souboru (zmiňovaných 20 kB pořád platí :-) a čas --- "divák" potřebuje "akci" hned ze začátku, maximálně po 2 sekundách. Déle čekat nebude.
Většina grafických programů vám umožní ukládat animované obrázky.
Některé komerční programy jsou určeny přímo pro tvorbu animovaných obrázků (Ulead GIF Animator, k dispozici je trial verze, fungující po dobu 15 dnů), jiné jej mimo jiné umožňují ukládat (např. Macromedia Flash, 30 dní trial verze, za 150Kč si můžete u české pobočky objednat zkušební CD-ROM se všemi programy firmy).
Bezplatné programy pro animování bannerů jsem bohužel nenašel. Když se podíváte do archivu Tucows, tak najdete pouze demo verze nebo shareware. Víte-li někdo o freeware, tak o něm napište do diskuse.
Rozměry internetových reklamních ploch určuje Internet Advertising Bureau. Následující velikosti uvádím v poměru šířka krát výška.
- Full banner - 468x60 pixelů --- nejčastěji používaný, umísťovaný nejčastěji na začátek stránky, méně často na konec stránky (téměř nulová účinnost), neobvykle i doprostřed stránky (podívejte se na Živě, tam je najdete i uprostřed článku :-((
- Full banner with vertical navigation bar - 392x72 pixelů --- málokdy používaný, většinou na něj narazíte na zahraničních webech
- Half banner - 234x60 pixelů --- často se dávají dva vedle sebe, výhoda pro poskytovatele reklamního prostoru je ta, že za stejnou plochu má hned dva inzerenty :-)
- Vertical banner - 120x240 pixelů --- je umísťován do krajních sloupců stránky, obtížný pro vymýšlení scénáře, který se přece jen lépe navrhuje pro plochu 468x60 než pro 120x240.
Druhou kategorií internetových reklamních ploch jsou buttony (tlačítka). Liší se od bannerů velikostí a délkou umístění (jsou na stránkách déle než bannery, slouží jako upoutávka na spřátelený nebo tématicky příbuzný web).
Velikosti tlačítek jsou rovněž standardizovány:
- 120x60 pixelů,
- 120x90 pixelů,
- 125x125 pixelů,
- 88x31 pixelů
To je pro tentokrát ze světa webové reklamy vše. Někdy příště se budeme věnovat reklamním agenturám. (c) , , rubrika: Diskusní příspěvky ke článku
|