Reklamace na poště
Reklamace není možná bez podacího lístku - tzn., že nemůžete reklamovat nedoručení obyčejného dopisu. Česká pošta má poté, co přijdete reklamovat její služby, 30 dní na vyřízení reklamace.
Tipy:
- Nemusíte být odesílatel, abyste mohli podávat reklamaci - stačí, když se prokážete platným podacím lístkem.
-
Reklamaci můžete uplatnit u kterékoliv pobočky České pošty na území ČR. Jednotlivé pobočky si pak do čtyř pracovních dnů musí vyměnit příslušné doklady.
-
O výsledku reklamačního řízení je poštou vyrozuměn pouze odesílatel.
Pošta zaručuje doručení do určitého počtu dní. Je-li tato doručovací doba překročena, máte rovněž právo uplatnit reklamaci. Příklad: pošlete pilný balík v pondělí - adresátovi by měl doručen nejpozději ve středu, tj. nejpozději do dvou pracovních dnů. Pokud se pošta zpozdí, tak odesílatel může požadovat vrácení příplatku za pilnost (20 Kč).
Pokud posíláte něco cennějšího, měli byste se informovat o druzích zásilky, jejich jištění a odpovědnosti pošty za jejich případnou ztrátu. Například doporučený dopis je jištěn do hodnoty nejvíce 100 Kč, zatímco cenné psaní do výše ceny, kterou uvedete při jeho podání na poště. Rozdíly jsou i v oběhu zásilek. Zvolíte-li například cenné psaní, tak je jeho dohledání snazší než u jiných druhů dopisů.
Další problémy mohou nastat přímo při doručení. Čekáte-li celé dopoledne na balík a pak najdete ve schránce oznámení, že jste nebyli zastiženi doma, určitě vás to naštve. Doručovatelky/doručovatelé si občas usnadňují život...a vám přidělávají starosti. Pokud taková situace nastane, stěžujte si na doručovací poště. Jestliže se sejde více stížností na doručovatelku, pošta zašle kontrolní zásilku a kontroluje, zda ji opravdu doručovatelky zkusily doručit.
Adresát si dále může sjednat náhradní termín doručení zásilky a to na čísle uvedeném na oznámení, které vám hodili do schránky. Pokud je termín shodný s časem běžné docházky doručovatelky, je donáška zdarma. Pokud si vyberete jiný termín, je účtován poplatek 15 Kč. U úředních zásilek musí pošta učinit dva pokusy o doručení. Pokud ani po těchto dvou pokusech o doručení nezastihne adresáta, pak musí dotyčný na poštu sám.
Výjimku při doručování tvoří zásilky zasílané na dobírku. V takových případech je adresát pouze vyrozuměn o uložení zásilky. Dodání lze telefonicky domluvit a je zdarma.
Nejvíce nepříjemná bývá ztráta pěnez. Ztracené peníze lze reklamovat na kterékoliv poště. Jestliže chcete reklamaci urychlit, je výhodné ji podat na podací poště. Ta by měla nejpozději do třiceti dnů celou částku uhradit. Poplatek za poukázání peněz však nevrátí. Když vám peníze doručeny nejsou, a převezme je jiná osoba (náhradní příjemce může přijmout až do výše 2000 Kč), pak také uplatněte reklamaci. Pošta vám peníze vyplatí a částku pak vymáhá na náhradním příjemci.
V následující tabulce uvádíme garantované doby dodání zásilek:
Typ zásilky |
Lhůta dodání |
Vrácená částka při překročení lhůty dodání (v počtu
pracovních dní ode dne podání) |
Zásilka EMS-expresní pošta |
nejpozději do 14 hodin dne |
celá částka zpět - včetně sobot a u vybraných pošt i nedělí |
Spěšná zásilka |
do 2 dnů |
15 korun |
Pilný balík |
do 2 dnů |
20 korun |
Listovní zásilka |
do 2 dnů |
Nic |
Poštovní poukázka |
do 2 dnů |
Nic |
Obyčejný balík |
do 4 dnů |
Nic |
Obchodní balík |
do 1 dne |
celá základní sazba |
Balík s udanou cenou |
do 4 dnů |
Nic |
Česká pošta neustále vylepšuje své služby (a zdražuje :-), a v každé pobočce pošty naleznete letáčky s úplným přehledem jejích služeb - včetně toho, jak postupovat v případě reklamace. Nebojte se proto zeptat a uplatňovat svá zákaznická práva, buďte asertivní, a vše zkuste řešit s úsměvem na tváři.
(c) , , rubrika: Diskusní příspěvky ke článku
|